مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار:
نامک، سدی مقابل سفارش بدون پشتوانه

بانک و رسانه : سامانه مدیریت ریسک با اتصال به نرم افزار معاملات، راهکاری برای جلوگیری از ارسال سفارش‌های بدون پشتوانه است.

محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب فوق در خصوص سامانه نامک به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: هدف از ایجاد سامانه مدیریت ریسک کنترل منابع مالی مشتریان شامل مانده حساب و اعتبار اختصاص یافته توسط کارگزار قبل از ارسال سفارش خرید مشتریان به هسته معاملات است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار نحوه عملکرد سامانه مدیریت ریسک (نامک) را تشریح کرد و گفت: نامک، اطلاعات خود را از دو فیلد اطلاعاتی دریافت می کند یکی مانده حساب مشتری نزد کارگزاری که از عملیات خرید و فروش و دریافت و پرداخت حاصل می‌گردد و به صورت لحظه ای اعمال می‌شود و همچنین مانده اعتباری که شرکت های کارگزاری به مشتری اختصاص می‌دهند و این فیلد نیز درصورت افزایش، اعمال می‌گردد.

وی ادامه داد: حاصل جمع این دو عامل قدرت خرید یک مشتری را در سامانه نامک تشکیل می‌دهد که همانند سامانه معاملات برخط مشتریان است. اصولا خرید برای یک مشتری نمی تواند خارج از حاصل جمع این دو عامل باشد. در سامانه مدیریت ریسک نامک هر مبلغ اعتبار تخصصی به مشتریان که شرکت های کارگزاری در فیلد مربوطه به مشتریان خود قرار می‌دهند مورد قبول است و اینکه در هر مرحله زمانی کارگزار اگر بخواهد می‌تواند مبلغ این اعتبار را افزایش دهد که نتیجه آن در قدرت خرید مشتریان در سامانه مدیریت ریسک نامک منعکس می‌شود. بروزرسانی اطلاعات مانده مالی مشتریان طی ساعت معاملات نیز از موضوعاتی است که در حال حاضر در این سامانه از طریق Back Office شرکت های کارگزاری بطور منظم انجام می‌ شود.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ارسال سفارشات به هسته معاملات از طریق سامانه نامک و سامانه برخط گروهی شرکت های کارگزاری و سامانه برخط مشتریان انجام می‌ شود افزود: در حال حاضر، سامانه مدیریت ریسک نامک صرفا منابع مالی سفارشاتی مشتریانی که از طریق سامانه نامک به هسته معاملات توسط معامله گران شرکت های کارگزاری ارسال می شود را طی ساعت ۸:۳۰  الی ۱۱:۳۰ کنترل می‌کند.

محمد عطایی با تاکید بر اینکه فرآیند اطلاع رسانی در خصوص اجرایی شدن سامانه مدیریت ریسک بر روی سامانه معاملاتی نامک، از یکسال و نیم گذشته توسط سازمان شروع شده، گفت: در دی ماه سال ۱۳۹۶ بخشنامه مدیریت نظارت بر کارگزاران به شماره ۱۱۰۱۰۰۸۶ مبنی بر فراهم شدن امکان دسترسی مدیریت ریسک به سامانه Back Office کارگزاران برای کلیه شرکت های کارگزاری ارسال گردید. همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ جلسه ای با حضور نمایندگان شرکتهای کارگزاری در محل شرکت کارگزاری بانک ملی تشکیل و ابعاد کلی سامانه مدیریت ریسک و نحوه کارکرد آن تشریح شد.

وی ادامه داد: با توجه به مصوبه هیات مدیره محترم سازمان مبنی بر عملیاتی شدن سامانه مزبور و تفویض اجرای زمانبندی شدن این سامانه به کمیته پایش ریسک بازار، این کمیته راه اندازی آزمایشی این سامانه از تاریخ ۹۷.۰۷.۱۰ اعلام کرد که طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۱۶ به اطلاع کلیه شرکت های کارگزاری رسید. در این مرحله جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکت های کارگزاری و کارگزاران مقرر شده بود صرفاً اطلاعات ارسالی و عملکرد سامانه مدیریت ریسک مورد آزمایش شرک تهای کارگزاری و معامله گران آنها قرار گیرد.

عطایی ادامه داد: پس از گذشت حدود ۳ ماه در تاریخ دیماه سال ۱۳۹۷ باتوجه به بازخورد دریافتی، کمیته پایش ریسک بازار اجرای رسمی قطعی سامانه مدیریت ریسک را از تاریخ ۹۷.۱۱.۰۱ با زمان اجرایی صرفاً ۱۵ دقیقه از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۴۵ تصویب کرد که این تصمیم طی ابلاغیه ۱۱۰۲۰۰۲۲۲ به کلیه شرکتهای کارگزاری اطلاع رسانی شد. همچنین در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ نیز طبق تصمیم کمیته پایش ریسک بازار، مرحله دوم سامانه مذکور از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۵۵ و از روز ۹۸.۰۱.۰۵ طی ابلاغیه شماره ۱۱۰۲۰۰۲۲۵ نیز به کلیه شرکتهای کارگزاری اعلام شد.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مرحله سوم این سامانه که از تاریخ ۹۸.۰۳.۲۸ عملیاتی شده و از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۳۰ است در حقیقت در راستای  فاز اول و دوم آن محسوب می‌گردد. 

وی تاکید کرد: شروع عملیات اجرای این سامانه از یک سال و نیم گذشته شروع و اجرای آن بصورت پلکانی جهت آشنایی بیشتر معامله گران شرکتهای کارگزاری و کارگزاران صورت گرفته است.

     

نوشته شده در تاریخ : ۹۸/۰۴/۰۱
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سؤال امنیتی *


                   
آخرین اخبار
ثبت نشان تجاری بانک کارآفرین در سیستم بین‌المللی مادرید
بانک صادرات ایران سه هزار و ۴۵۵ فقره وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی پرداخت کرد
بیمه رازی با مرکز آموزش بازرگانی تفاهم نامه همکاری امضاء کرد
نگاهی به عملکرد بانک توسعه صادرات در آستانه ۲۹ مهرماه روزملی صادرات
تلاش های بانک قرض الحسنه مهرایران برای توسعه خدمات بانکداری الکترونيک
ادامه ارائه خدمات نوین بانکی به زوار اربعین حسینی
رشد ۲۹ و ۲۲ درصدی حجم و ارزش معاملات بورس کالای ایران
ادامه مسیر «هر جا سخن از اعتماد است، نام بانک ملی ایران می درخشد» با «اعتماد می ماند»
تشریح برنامه های بانک سینا برای افزایش سهم بازار و ارتقاء جایگاه
تلاش بانک مرکزی بر رونق صادرات غیر نفتی است
نمایشگاه عکس «محرم ایران زمین» در ایوان انتظار
مدیرعامل بانک ملی : از مدیران ریسک پذیر باید حمایت شود
دومین مرحله قرعه کشی طرح همراز باشگاه مشتریان بانک سینا برگزار شد
برندگان جایزه یک میلیارد ریالی چهل و یکمین دوره قرعه کشی حساب های قرض الحسنه بانک سپه مشخص شدند
افتتاح باجه صدور بیمه نامه های زندگی بیمه آسیا در دفتر خدمات حوزه های علمیه تهران
خدمات ويژه بيمه سرمد به خانواده بانك صادرات
«استارتاپ لینکپ» زندگی آینده ما را متحول می‌کند
موکب بيمه آسياميزبان راهپيمايان اربعين حسيني
بیمه نوین برای سومین سال متوالی، رتبه یک توانگری را کسب کرد
آغاز طرح چکاپ همکاران بانک ایران زمین برای تشکیل پرونده سلامت
بیمه کوثر در خدمت زائران اربعین
نسخه جدید همراه بانک صادرات ایران منتشر شد
قدردانی ستاد مرکزی راهیان نور کشور از بانک سپه
خدمات ویژه بانک ملی ایران برای روشندلان
تقدیر از مشتری وفادار و برنده جایزه طرح کیان بانک پارسیان در شعبه زابل
وصول ۶۰۰ میلیارد ریال از مطالبات بیمه رازی
اعلام برندگان جشنواره حساب‌‏هاي قرض‌‏الحسنه بانک اقتصادنوين
امضای تفاهم نامه همکاری بین ستاد نانو و بانک توسعه صادرات ایران
افتتاح صندوق امانات شعبه ولنجک بانک ایران زمین
۹۰درصد تخفیف در هزینه‌های اداری و بیمه‌گری در جشنواره بیمه عمر و سرمایه‌گذاری مهرگان سرمد
نظرسنجی

آیا کاهش نرخ سود بانک ها به نفع اقتصاد ایران است؟

View Results

Loading ... Loading ...
gh