هنر روابط عمومی در هدایت سازمان از شعارگرائی به عملگرائی

بانک و رسانه : باید علم و هنر روابط عمومی به کمک سازمانها بیاید و اینجاست که حوزه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی باید فعالیت های خود را همسو با روابط عمومی پیش ببرند تا در خم کوچه شعار تبلیغاتی باقی نمانند.

روابط عمومی ها را شاید بتوانیم نقطه تلاقی علم ، فرهنگ و هنر بدانیم. جاییکه هم دانش لازم دارد هم اخلاق و هنرمندی می خواهد تا موفقیت یک سازمان را شکل دهد.

جایگاه روابط عمومی و دیدگاه هر سازمان به حوزه روابط عمومی تا حد زیادی نشان دهنده دیدگاه آن سازمان به مشتریان ، خریداران ، تعامل کنندگان و در مجموع مخاطبان آن سازمان است. شاید گاهی سازمان ها با شعارهای جالب و دهان پرکن می خواهند به مشتریان خود بگویند که به آنها اهمیت می دهند اما مادامیکه این سازمانها یک روابط عمومی حرفه ای و توانمند نداشته باشند تا این شعارها را سازماندهی و مدیریت کند و به عمل نزدیک نماید هیچگاه از قالب یک شعار فراتر نمی روند و چه بسا به زودی مخاطبانشان هم به این نتیجه خواهند رسید که فلان سازمان فقط شعار می دهد و در عمل به مشتریان و مخاطبان خود توجهی ندارد.

اینجاست که باید علم و هنر روابط عمومی به کمک سازمانها بیاید و اینجاست که حوزه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی باید فعالیت های خود را همسو با روابط عمومی پیش ببرند تا در خم کوچه شعار تبلیغاتی باقی نمانند.

از آغاز شکل گیری فعالیت های روابط عمومی در سازمان ها همواره به حجم این فعالیت ها افزوده شده و اهمیت آن بیشتر نمایان شده است تا جاییکه گاهی سازمانهایی که در فعالیت خود به بن بست رسیده اند با یک طرح حرفه ای خلاقانه روابط عمومی از این بن بست خارج شده و فعالیت را از سر گرفته اند نمونه های این موارد در دنیای تجارت و اقتصاد فراوان است و می توان با مراجعه به تاریخچه فعالیت برخی شرکت ها ی بزرگ این نمونه ها را به وضوح مشاهده کرد .

اصولاً فضای ارتباطات و روابط عمومی که فضایی تعاملی و دوسویه است بدون حضور هردو طرف ارتباط به اهداف خود نما یابد و یک روابط عمومی توانمند نمی تواند بدون دخالت دادن ایده ، علایق و سلایق مخاطب خود یک برنامه مناشسب را برای سازمانش اجرا نماید.

اخلاق مداری حفظ حرمت انسانها باید همواره سرلوحه کار روابط عمومی ها باشد و نهایت دلسوزی ، احترام و اهمیت به مخاطب ( مشتری ) لازمه شروع فعالیت و تداوم یک روابط عمومی حرفه ای است.

برخلاف تبلیغات که همواره هزینه در بر دارد و در صف اول هزینه های سازمان ها است اتفاقاً روابط عمومی کم هزینه ترین راه معرفی و شناساندن خدمات ، محصولات و در مجموع فعالیت های سازمان ها است چرا که با ارتباط خوب با رسانه ها و خبرنگاران با داستان گویی و گزارش نویسی در مطبوعات و رسانه های الکترونیکی و انتشار مقاله و مصاحبه و برگزاری کنفرانس های خبری بدون هیچ هزینه ای به معرفی سازمان خود می پردازد و به صورت کاملاً شفاف با مردم سخن می گوید .

وظیفه اصلی روابط عمومی ها که اساتید این حوزه همیشه بر آن تأکید داشته اند انتقال اطلاعات ، علایق و نظرات از بیرون سازمان ( مردم و مخاطبان ) به درون سازمان و دخالت دادن این اطلاعات در تصمیم گیری ها و روند فعالیت و همچنین ارائه تصویری شفاف ، کامل و همراه با صداقت از سازمان خود به مخاطبان است و اولین راه است که اعتماد جلب می شود و شما همواره مشتریانی وفادار خواهید داشت که اهمیت و احترام شما را به خودشان احساس می کنند.

روابط عمومی باید زبان گویا سازمان و مخاطب به صورت دوطرفه باشد تا نظرها را به خود جلب کند و شاید بخشی از فعالیت های روابط عمومی بایستی به این موضوع اختصاص یابد که جایگاه خود را در سازمان تثبیت بخشد و اعتماد مدیران رده های بالا را جلب کن تا از این راه بتواند بهترین خدمات خود را به مخاطبان ارائه نماید.

امروزه دیگر کمتر شاهد استراتژی و برنامه بازاریابی هستیم که در آن جایگاهی ویژه برای فعالیت های ارتباطی وروابط عمومی تعریف نشده باشد و اصولاً سازمان های توانمند بدون جایگاه ویژه روابط عمومی برنامه تبلیغاتی و استراتژی فروش مناسبی برای خود متصور نخواهند شد.

در مجموع انتقال احساس سازمان نسبت به مشتری به گونه ای مشتری این احساس را به خوبی درک نماید وظیفه روابط عمومی است و هرچه روابط عمومی احساس مثبت ، توأم با احترام و ارزش برای مشتری بهتر منتقل نماید مشتری هم وفادرتر خواهد بود و این احترام را متقابلاً پاسخ خواهد داد و اگر این وظیفه روابط عمومی به خوبی انجام نگیرد چه بسا تمام فعالیت ها و تلاش های یک سازمان نتیجه معکوس دهد و هرگز به موفقیت منجر نشود .

افشین نوری مدیر روابط عمومی بیمه پارسیان

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۲/۲۶
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سؤال امنیتی *



                             
آخرین اخبار
مجلس از ابزارهای مالی بورس کالا حمایت می کند
تعمیق روابط بانک قرض الحسنه مهر ایران با کمیته امداد امام خمیني (ره)
معرفی برندگان قرعه‌کشی جشنواره کارت هدیه بانک اقتصادنوین
قدردانی معاون رئیس جمهور از بانک قرض الحسنه مهر ایران
اهدای جوایز برندگان جشنواره کارتخوان‌های سامان
جشنواره ای از برترین ها در کارنامه بانک صادرات فارس
ساخت بزرگ ترین مجتمع تجاری، فرهنگی،تفریحی رشت با سرمایه گذاری بانک دی
بهره برداری از بزرگ ترین کارخانه تولید کیسه خون خاورمیانه با تامین مالی بانک ملت
بخشودگی جرائم بیمه ای برای عبور از بحران اقتصادی کارگاه ها بسیار کمک کننده است
خودکفایی ۱۷۵ هزار خانوار کمیته امداد با تسهیلات بانک ملی ایران
آغاز جشنواره همگامان سپه ۲ ویژه پذیرندگان پایانه های فروش بانک سپه
جایگاه برتر بانک ملی ایران در گزارش فروردین ماه شاپرک
افتتاح نهمین و دهمین مدرسه «امید آینده» با حمایت بانک آینده
تحقق سود ۱۹۳ ریالی هر سهم بیمه آسیا
از طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان توسط تامین اجتماعی به شدت استقبال می کنیم
استفاده از بن کارت های نمایشگاه کتاب پایتخت در نمایشگاه قرآن
تامین مالی صنایع غذایی نوآفرین توسط بانک صنعت و معدن
ارتباط مستقیم تلفنی با مدیر امور بازرسی و نظارت بانک شهر
در حمایت از تولیدات داخلی، شورای عالی بیمه آیین نامه قرارداد گروهی بیمه اعتبار داخلی را بازنگری کرد
تصویب بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در بانک سینا برای طرح اشتغالزایی روستایی
باید باور کنیم بازیگران در عرصه بانکداری دیجیتال تغییر کرده اند
نشست مدیران عامل بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
اعطایی نشان عالی روابط عمومی به مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی بانک سپه
تحکیم همکاری های بانک تجارت و شرکت ملی نفت
مراسم کلنگ زنی ساخت دومین مدرسه شهدای بیمه آسیا
بانک گردشگری، میزبان مدیران روابط عمومی نظام بانکی شد
ارائه خدمات ویژه به مشتریان از اولویت های بانک است
قرارداد آتی زعفران در بورس کالای ایران راه اندازی می شود
مشارکت بانک پارسیان در پارس فولاد سبزوار موفقیت این طرح را تضمین می کند
برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در بانک مهر اقتصاد
نظرسنجی

آیا کاهش نرخ سود بانک ها به نفع اقتصاد ایران است؟

View Results

Loading ... Loading ...
gh