هنر روابط عمومی در هدایت سازمان از شعارگرائی به عملگرائی

بانک و رسانه : باید علم و هنر روابط عمومی به کمک سازمانها بیاید و اینجاست که حوزه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی باید فعالیت های خود را همسو با روابط عمومی پیش ببرند تا در خم کوچه شعار تبلیغاتی باقی نمانند.

روابط عمومی ها را شاید بتوانیم نقطه تلاقی علم ، فرهنگ و هنر بدانیم. جاییکه هم دانش لازم دارد هم اخلاق و هنرمندی می خواهد تا موفقیت یک سازمان را شکل دهد.

جایگاه روابط عمومی و دیدگاه هر سازمان به حوزه روابط عمومی تا حد زیادی نشان دهنده دیدگاه آن سازمان به مشتریان ، خریداران ، تعامل کنندگان و در مجموع مخاطبان آن سازمان است. شاید گاهی سازمان ها با شعارهای جالب و دهان پرکن می خواهند به مشتریان خود بگویند که به آنها اهمیت می دهند اما مادامیکه این سازمانها یک روابط عمومی حرفه ای و توانمند نداشته باشند تا این شعارها را سازماندهی و مدیریت کند و به عمل نزدیک نماید هیچگاه از قالب یک شعار فراتر نمی روند و چه بسا به زودی مخاطبانشان هم به این نتیجه خواهند رسید که فلان سازمان فقط شعار می دهد و در عمل به مشتریان و مخاطبان خود توجهی ندارد.

اینجاست که باید علم و هنر روابط عمومی به کمک سازمانها بیاید و اینجاست که حوزه هایی مانند تبلیغات و بازاریابی باید فعالیت های خود را همسو با روابط عمومی پیش ببرند تا در خم کوچه شعار تبلیغاتی باقی نمانند.

از آغاز شکل گیری فعالیت های روابط عمومی در سازمان ها همواره به حجم این فعالیت ها افزوده شده و اهمیت آن بیشتر نمایان شده است تا جاییکه گاهی سازمانهایی که در فعالیت خود به بن بست رسیده اند با یک طرح حرفه ای خلاقانه روابط عمومی از این بن بست خارج شده و فعالیت را از سر گرفته اند نمونه های این موارد در دنیای تجارت و اقتصاد فراوان است و می توان با مراجعه به تاریخچه فعالیت برخی شرکت ها ی بزرگ این نمونه ها را به وضوح مشاهده کرد .

اصولاً فضای ارتباطات و روابط عمومی که فضایی تعاملی و دوسویه است بدون حضور هردو طرف ارتباط به اهداف خود نما یابد و یک روابط عمومی توانمند نمی تواند بدون دخالت دادن ایده ، علایق و سلایق مخاطب خود یک برنامه مناشسب را برای سازمانش اجرا نماید.

اخلاق مداری حفظ حرمت انسانها باید همواره سرلوحه کار روابط عمومی ها باشد و نهایت دلسوزی ، احترام و اهمیت به مخاطب ( مشتری ) لازمه شروع فعالیت و تداوم یک روابط عمومی حرفه ای است.

برخلاف تبلیغات که همواره هزینه در بر دارد و در صف اول هزینه های سازمان ها است اتفاقاً روابط عمومی کم هزینه ترین راه معرفی و شناساندن خدمات ، محصولات و در مجموع فعالیت های سازمان ها است چرا که با ارتباط خوب با رسانه ها و خبرنگاران با داستان گویی و گزارش نویسی در مطبوعات و رسانه های الکترونیکی و انتشار مقاله و مصاحبه و برگزاری کنفرانس های خبری بدون هیچ هزینه ای به معرفی سازمان خود می پردازد و به صورت کاملاً شفاف با مردم سخن می گوید .

وظیفه اصلی روابط عمومی ها که اساتید این حوزه همیشه بر آن تأکید داشته اند انتقال اطلاعات ، علایق و نظرات از بیرون سازمان ( مردم و مخاطبان ) به درون سازمان و دخالت دادن این اطلاعات در تصمیم گیری ها و روند فعالیت و همچنین ارائه تصویری شفاف ، کامل و همراه با صداقت از سازمان خود به مخاطبان است و اولین راه است که اعتماد جلب می شود و شما همواره مشتریانی وفادار خواهید داشت که اهمیت و احترام شما را به خودشان احساس می کنند.

روابط عمومی باید زبان گویا سازمان و مخاطب به صورت دوطرفه باشد تا نظرها را به خود جلب کند و شاید بخشی از فعالیت های روابط عمومی بایستی به این موضوع اختصاص یابد که جایگاه خود را در سازمان تثبیت بخشد و اعتماد مدیران رده های بالا را جلب کن تا از این راه بتواند بهترین خدمات خود را به مخاطبان ارائه نماید.

امروزه دیگر کمتر شاهد استراتژی و برنامه بازاریابی هستیم که در آن جایگاهی ویژه برای فعالیت های ارتباطی وروابط عمومی تعریف نشده باشد و اصولاً سازمان های توانمند بدون جایگاه ویژه روابط عمومی برنامه تبلیغاتی و استراتژی فروش مناسبی برای خود متصور نخواهند شد.

در مجموع انتقال احساس سازمان نسبت به مشتری به گونه ای مشتری این احساس را به خوبی درک نماید وظیفه روابط عمومی است و هرچه روابط عمومی احساس مثبت ، توأم با احترام و ارزش برای مشتری بهتر منتقل نماید مشتری هم وفادرتر خواهد بود و این احترام را متقابلاً پاسخ خواهد داد و اگر این وظیفه روابط عمومی به خوبی انجام نگیرد چه بسا تمام فعالیت ها و تلاش های یک سازمان نتیجه معکوس دهد و هرگز به موفقیت منجر نشود .

افشین نوری مدیر روابط عمومی بیمه پارسیان

نوشته شده در تاریخ : ۹۷/۰۲/۲۶
دیدگاه ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سؤال امنیتی *


                       
آخرین اخبار
مجمع سالیانه بانک ملت لغو شد
بازدید مدیرعامل موسسه ملل از شعب شهر گرگان
راه‌اندازی ۳ سامانه جدید در بانک توسعه صادرات
توسعه کارت شهروندی در حوزه حمل و نقل
بانک قرض الحسنه مهر ایران از منظر حوزه زنان
بانک ها به رونق تولید و افزایش اشتغال کمک کنند
تقدیر مدیران اجرایی از تازه ترین فعالیت های استانی بانک صادرات ایران
بیمه رازی با عنوان جدید در لیگ برتر کشتی
سایت بانک ملت پربیننده ترین سایت در الکسا شد
پایگاه بانکداری تمام الکترونیک شعبه بازار بانک ملی ایران افتتاح شد
بانک صنعت و معدن ۳۰۰۰ مگاوات به مدار برق سراسری کشور افزوده است
اهدای روزانه ۱۲ سکه طلا به برندگان قرعه کشی عید تا عید باشگاه مشتریان بانک سینا
«بله» دو میلیونی شد
افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان با اصلاح دستمزد مبنای کسر حق بیمه
مدیران مناطق کشوری بیمه آرمان تعیین شدند
حضور فعال تاپ در الکامپ ٩٧
قرعه کشی جشنواره کارت های هدیه بانک کارآفرین برگزار شد
افتتاح بیمارستان شهید ستاری قرچک با نقش موثر هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد
استقبال خانه اولی ها از تسهیلات بانک مسکن در بهار ۹۷ رشد کرد
تمجید مدیر عامل بانک ملّی ایران از کارکنان فداکار شعبه نعمت آباد
گسترش چتر حمایتی بیمه برای کاهش هزینه های مردم
سازمان تامین اجتماعی در راستای توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی برنامه های متعددی را اجرایی ساخته است
همایش «هم اندیشی مدیران بیمه سرمد و روسای استانی اداره کل رفاه بانک صادرات» در مشهد برگزار می شود
غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی شد
قدرداني کميته امداد از خدمات بانک اقتصادنوين
برگزاری هفتمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۸ با حمایت بانک انصار
لوح و تندیس سیزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی به بانک سامان اهدا شد
برگزاری نشست صميمانه مديرعامل محترم موسسه اعتباري ملل با مديران و كاركنان مازندران و گلستان
برای نخستین بار ارائه تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان خريد فرش دستباف
مجمع عمومي عادي ساليانه بيمه آسيا برگزار شد
نظرسنجی

آیا کاهش نرخ سود بانک ها به نفع اقتصاد ایران است؟

View Results

Loading ... Loading ...
gh