تمرکز انیاک روی تولید و افزایش سهم بازار رول کاغذ حرارتی
تمرکز انیاک روی تولید و افزایش سهم بازار رول کاغذ حرارتی
بانک و رسانه: مدیر بازرگانی انیاک در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید کارخانه رول کاغذ حرارتی تبریز گفت: «به‌طور متوسط روزانه ۱۲۰ هزار رول پایانه فروشگاهی، خودپرداز و صندوق‌ فروشگاهی و سالانه یک میلیون و نهصد هزار تن رول کاغذ حرارتی تولید می‌شود، که این اقدام انیاک را به یکی از پیشگامان این صنعت در کشور تبدیل کرده است.»

بانک و رسانه: شرکت فن‌آوران انیاک در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یک شرکت تجاری با هدف ارائه‌ فناوری‌های مدرن و نوین در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات، تجارت الکترونیکی و سامانه‌های پرداخت الکترونیکی تأسیس شد. یکی از عمده‌ترین محصولات این شرکت تولید کاغذ رول حرارتی است. این کارخانه که در حاشیه شهر تبریز قرار دارد، طبق آمار روزانه ۱۲۰ هزار رول پایانه فروشگاهی تولید می‌کند و نقش عمده‌ای در تأمین رول کاغذ حرارتی در صنعت پرداخت کشور ایفا می‌کند. هادی قاسم‌پور، مدیربازرگانی انیاک از ظرفیت‌های موجود در این کارخانه می‌گوید.

قاسم‌پور در آغاز برای آشنایی بیشتر با ساختار، توضیحاتی در مورد فعالیت‌های واحد بازرگانی ارائه داد. او گفت: «در واحد بازرگانی، دو بخش اصلی خرید و فروش متمرکز است. واحد خرید که وظیفه تأمین کلیه خریدهای شرکت از جمله دستگاه‌های کارتخوان، لوازم مصرفی و یدکی آن، رول‌های حرارتی مصرفی، تجهیزات اداری و IT را بر عهده دارد و واحد فروش که عهده‌دار فروش کالاهایی مثل دستگاه‌های کارتخوان، مواد مصرفی مرتبط مثل کاغذ رول حرارتی، آداپتور و صندوق‌های فروشگاهی و… است. همچنین تعمیرات دستگاه‌های کارتخوان و بازسازی کلی آنها از جمله خدمات فنی است که در کارخانه انیاک ارائه می‌شود.»

تولید روزانه ۱۲۰ هزار رول پایانه فروشگاهی در انیاک

مدیر بازرگانی انیاک در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید کارخانه رول کاغذ حرارتی تبریز گفت: «به‌طور متوسط روزانه ۱۲۰ هزار رول پایانه فروشگاهی، خودپرداز و صندوق‌ فروشگاهی و سالانه یک میلیون و نهصد هزار تن رول کاغذ حرارتی تولید می‌شود، که این اقدام انیاک را به یکی از پیشگامان این صنعت در کشور تبدیل کرده است.»

قاسم‌پور در ادامه افزود: «همان‌طور که پیداست زمینه فعالیت‌ زیرمجموعه‌های انیاک محدود به یک نوع خدمت نبوده و این شرکت در مجموع بخشی از نیازهای صنعت پرداخت کشور را در زمینه‌های مختلف تأمین می‌کند که یکی از این محصولات، رول کاغذ حرارتی است و برای این منظور انیاک در سال ۱۳۹۸ یک واحد تولیدی رول کاغذ حرارتی در شهرک صنعتی اطراف تبریز را بهره‌برداری کرد. هدف این واحد تولیدی، افزودن یک‌ لایه ارزش‌افزوده‌ به رول‌های کاغذ حرارتی پایه بود تا این قابلیت را پیدا کنند که چاپ، برش و بسته‌بندی روی آنها انجام شود و از طرفی امکان بهره‌برداری در انواع دستگاه‌های کارت‌خوان، چاپگر پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های خودپرداز را داشته باشد.»

افزون بر این قاسم‌پور در پاسخ به سؤالی در مورد ویژگی‌های این کاغذها و توان تولیدی کارخانه رول کاغذ حرارتی انیاک توضیح داد: «هم‌اکنون این کارخانه در شیفت‌های عادی به‌صورت روزانه، توان تولید ۱۲۰ هزار رول پایانه فروشگاهی را دارد. متراژ رول‌های فروشگاهی به‌طور متوسط ۴۰ تا ۶۰ متر است. دستگاه‌های کار‌خوان دارای رول‌های ۱۲ تا ۱۸ متری هستند و دستگاه‌های ATM نسبت به این دو، حجم بالاتری دارند و می‌توانند رول‌هایی با طول حدود ۲۴۰ تا ۳۰۰ متر را پشتیبانی کنند.»

مدیر بازرگانی انیاک تصریح کرد: « این میزان تولید سالانه، براساس تولید شیفت عادی کارخانه است و متناسب با ارجاع سفارش از سوی مشتریان این شرکت با افزودن شیفت‌های کاری، امکان افزایش ظرفیت تا دو و نیم برابر تولید فعلی را دارد.»

او گفت: «عرض رول‌های کاغذ حرارتی دو سایز استاندارد دارند؛ ۵۷ میلی‌متری و ۷۹ میلی‌متری. رول‌های ۵۷ میلی‌متری برای دستگاه کارتخوان و ۷۹ میلی‌متری برای پایانه‌های فروشگاهی و دستگاه‌های ATM استفاده می‌شوند.»

قاسم‌پور در ادامه افزود: «گرماژ یا وزن در واحد سطح این کاغذها متفاوت است و برای این منظور کاغذهای پایه تولیدی توسط کارخانجات تولید کاغذ عمدتاً در دو نوع ۴۸ گرم تا ۵۵ گرم تولید می‌شود که شرکت انیاک بر اساس نیاز مشتریان خود کاغذ با گرماژ ۵۵ گرم را تولید می‌کند.»

بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت (PSP)؛ مشتری ثابت رول‌های کاغذ حرارتی انیاک

قاسم پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشتریان این محصول اشاره کرد و گفت: «مشتری‌های رول کاغذ حرارتی معمولاً شرکت‌های PSP، بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای هستند. بانک‌ها برای دستگاه‌های ATM و شرکت‌های پرداخت برای دستگاه‌های کارتخوان و فروشگاه‌ها برای چاپگر صندوق‌های فروشگاهی به رول کاغذ حرارتی نیاز دارند. ازجمله بزرگ‌ترین مشتری‌های رول کاغذ حرارتی انیاک می‌توان به بانک سامان، بانک سپه، کارت اعتباری ایران کیش، سابین تجارت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، شیرین عسل، وین مارکت و شرکت سداد اشاره کرد.»

تعداد کارکنان کارخانه تبریز

مدیر بازرگانی انیاک تعداد افراد شاغل در کارخانه رول کاغذ را حدود ۱۵ نفر اعلام کرد و گفت: «با توجه به نیاز بازار، امکان افزایش تعداد کارکنان و افزایش شیفت‌های کاری وجود دارد.»

تأثیر تحریم‌ها و ارز روی صنعت کاغذ

وضعیت بازار کاغذ؛ چه کاغذ حرارتی و چه کاغذ تحریر، بستگی به تأمین و پیوستگی موجودی‌ها دارد. رول‌های کاغذ حرارتی در ایران اقلام وارداتی هستند و شاید مانند هر کالای وارداتی دیگر، تحریم‌ها و نوسانات ارز روی آن تأثیر بگذارد. قاسم‌پور معتقد است با اینکه این کالا در کشور مصرف زیادی دارد، اما تولید رول کاغذ حرارتی و ایجاد پوشش حرارتی روی کاغذ با کیفیت مورد قبول برای چاپگر دستگاه‌های کارتخوان و صندوق‌های فروشگاهی با توجه به تولید انبوه آن در چند کشور خاص، از آن دست‌ کارهایی است که تولید آن در داخل نیازمند توجیه منطقی اقتصادی است که به نظر می‌رسد هنوز این امکان وجود ندارد.

قاسم پور در ادامه گفت: «فعالیت‌های تجاری به تخصیص جدی ارز نیازمند هستند. در سال ۱۳۹۷ که تأمین ارز با مشکل مواجه شد، طبیعتاً بسیاری از شرکت‌ها در آن زمان و پس از آن با مشکل بحران کاغذ مواجه شدند و بعضی از شرکت‌ها ـ حتی شرکت‌های پرداخت ـ با کمک بانک‌ها، به واردات کاغذ روی آوردند. در اثر همین اقدامات حجم عمده‌ای از کاغذ به کشور وارد شد و باوجود افزایش قیمت جهانی کاغذ در دنیا، تأثیر افزایش قیمت در بازار داخلی به حداقل رسید.»

تبدیل رول‌های کاغذ حرارتی به برچسب حرارتی

رول‌های کاغذ حرارتی غیر از استفاده در ATM یا دستگاه‌های کارتخوان، مصارف دیگری هم دارند. قاسم‌پور یکی از این مصارف را تبدیل کاغذهای حرارتی به برچسب عنوان کرد و گفت: «برخی رول‌های کاغذ حرارتی به برچسب یا لیبل حرارتی تبدیل می‌شوند. برای این کار، مواد اولیه همین رول‌هایی را که برای چاپگرهای حرارتی استفاده می‌شوند، متناسب با مصارف آن و با توجه به گرماژی که دارند، با لایه‌ای از چسب و پوشش جداکننده و با انجام برش با سایزهای متنوع برای مصرف در لیبل پرینترها تولید و عرضه می‌کنند.»

از کاربردهای برچسب‌های حرارتی می‌توان به چاپ و الصاق تگ روی انواع بسته‌بندی، قفسه‌های فروشگاه‌ها یا روی برخی تجهیزات الکترونیکی با قابلیت درج شماره سریال نام برد.