اقدام مشترک میان بانک پارسیان و حوزه می تواند الگو برای سایر نظامات اجتماعی کشور باشد
اقدام مشترک میان بانک پارسیان و حوزه می تواند الگو برای سایر نظامات اجتماعی کشور باشد
بانک و رسانه:دومین نشـست علمی – تخصصـی با موضوع “مدل مطلوب بانکداری اسـلامی (چالش‌ها و راهکارهای اصلاح قوانین بانکی کشور)”با همکاری بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام قم و با حضور اساتید حوزوی ، مدیران نظام بانکی، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس به میزبانی بانک پارسیان برگزار شد.

به گزارش بانک و رسانه به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان در این نشست راهبردی، دکتر کورش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان ، آیت‌الله اراکی ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت‌رئیسه جامعه مدرسین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حاجی ابوالقاسم دولابی ، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس محترم پژوهشگاه فقه نظام، سید محمد رضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دکتر مهدی قاسمی، نماینده دولت طی بیاناتی با تاکید برالزام پیاده سازی” مدل مطلوب بانکداری اسلامی ” در سیستم بانکی کشور دیدگاه و نقطه نظرات خود را در این باره تشریح کردند.
در ابتدای این نشست مدیرعامل بانک پارسیان با ابراز امیدواری نسبت به نتایج برگزاری چنین جلساتی و اثر گذاری آن در مجموعه اقتصادی و شبکه بانکی کشورگفت: در حال حاضر حوزه پولی و بانکی کشور با چالش های متفاوت و متعددی روبروست که برخی از آن ها موضوعات بسیار اساسی است که باید در راستای خدمت رسانی و آسایش مردم حل و فصل شود.
دکتر کورش پرویزیان اظهار داشت : به طور مثال ، چالش های شرعی و اختلافاتی که در حوزه نظری در شبکه پولی و بانکی وجود دارد و همچنین پیچیدگی در تطبیق ، آموزش و اجرای عملیات مربوط به بانکداری اسلامی و عقود از این دست موارد است.
وی با تاکید بر اصلاح و بروز رسانی قوانین در حوزه بانکداری اسلامی تصریح کرد: دغدغه اصلی بزرگان کشور، اسلامی بودن عملیات بانکی و رفتار مبتنی بر حق و عدل با مردم و مشتریان در حوزه خدمات و محصولات بانکی است.
دکتر پرویزیان ادامه داد: با وجود این که همه همکاران و مدیران در حوزه بانکی سعی و تلاش خود را در جهت اجرای سیاست های قانون گذار و سیاست گذار اعم از مصوبات شورای پول و اعتبار و همچنین مصوبات فرادستگاهی بکار گرفته اند ولی متاسفانه در حال حاضر با انبوهی از مقررات متناقض و متفاوت روبرو هستیم که شرایط را بگونه ای دشوار کرده اند که با چالش مشروعیت و مقبولیت در این زمینه مواجه هستیم.
مدیر عامل بانک پارسیان با اشاره به واگذاری تکالیف سنگین محول شده بر شبکه بانکی به ویژه در سال های اخیر گفت: بروز چنین شرایطی کاررا پیچیده و سخت کرده به گونه ای که مدیران شبکه بانکی در حوزه تخصیص منابع بی مسئول و بی اختیار می شوند و این مسئله کارآیی تخصیص منابع را در بلند مدت از بین خواهد برد.
وی اضافه کرد: علاوه برعوارض سنِگین ناشی از تورم و مسائل مربوط به آن در بلند مدت کارایی منابع ملی و منابع سپرده ای مردم نیز زیر سوال خواهد رفت.
دکتر پرویزیان با بیان اینکه بانک ها مهمترین نهادهای قانون مدار در کشور هستند اظهارداشت: در حوزه محاسبات مالی در سیستم بانکی بر پیش بینی های اعشار و درصد نمی رسیم و اعداد باید دقیق باشند.از این رو انتظار می رود قانونی متناسب ، مناسب و مبتنی بر نظام اقتصادی کشورکه حتی پاسخگوی نیازهای آتی در این حوزه باشد تدوین شود و همچنین شرایط برای کسب کار مردم و فعالان اقتصادی که مرتبط با شبکه بانکی هستند تسهیل گردد.
مدیر عامل بانک پارسیان تصریح کرد: ایجاد مدل مطلوب بانکداری اسلامی قطعا باید از کارایی و اثر بخشی لازم برخوردار باشد و آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح نظام بانکی و همچنین ریاست جمهوری در حوزه تحول در نظام بانکی است را در برگیرد.
وی تاکید کرد: بسیار مهم است طرح های قانونی که مطرح می شوند در تسریع ایجاد شرایط مطلوب نسبت به گذشته کارایی لازم را داشته باشند و بتوانند اعتماد و اطمینان صاحب نظران را جلب کند. همچنین مردم و مشتریان شبکه بانکی به شکل ساده ، آسان و شفاف بتوانند از خدمات و محصولات آن قانون بهره مند شوند.
مدیر عامل بانک پارسیان اضافه کرد: قوانین باید به نحوی وضع شوند که برای مجریان قانون وهمکاران شبکه بانکی به خوبی قابل درک بوده و امکان تبدیل آن به دستور العمل و فرآیند اجرایی فراهم باشد . در ضمن علاوه بر تقویت کسب و کار شبکه بانکی ، سودآوری برای سهامداران و سلامت شبکه را نیز تضمین کرده و استفاده از ابزارهای نوین و دیجیتال مبتی بر فناوری را در برگیرد.
وی در توضیح بیشتر در خصوص ویژگی های ” مدل مطلوب در حوزه بانکداری اسلامی ” تصریح کرد: قوانین در این مدل باید با شرایط و مقتضیات مراجع نظارتی و تنظیم گر همخوانی داشته باشد و توازن بین بازارهای مختلف و سازگاری بازارها را امکانپذیر کند. همانگونه که امروز در بانکداری متعارف دنیا این امر دیده می شود . همچنین معیارها باید از مرز سیستم سنتی و سیستم های کلاسیک گذشته به سمت سیستم های نوین حرکت کند.
دکترپرویزیان با اشاره به این که در این مدل محوریت منابع انسانی باید دیده شود و زیر ساخت های ابری در حوزه بانکداری امکانپذیرباشد گفت: این خواست تنها در صورتی محقق می شود که انگیزه ، تعامل و تمایل لازم برای حرکت به سمت قانون مدرن را داشته باشیم چراکه در غیر اینصورت و با ارائه مدل و قانون فاقد از ویژگی هایی که اشاره شد شرایط شبکه بانکی سخت تر از چیزی خواهد بود که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.
مدیر عامل بانک پارسیان در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز بانکداری و تحقیقات بانکداری اسلامی در سال ۹۵ در مجموعه بانک پارسیان گفت: از زمان راه اندازی این مرکز تاکنون با مراکز مختلف دانشگاهی و پژوهشی همکاری های مختلفی را در حوزه های گوناگون شروع کردیم که مهمترین آن ها همکاری در حوزه زیر بنایی با پژوهشگاه فقه نظام در جهت طراحی مدل مطلوب بانکداری اسلامی است .
وی خاطر نشان کرد: از دستاوردهای مرکز بانکداری و تحقیقات بانکداری اسلامی بانک پارسیان ارائه طرح های مختلف در حوزه بانکداری خرد و قرض الحسنه است که افتخار دارم اعلام کنم تاکنون بالغ بر ۶۰ هزار طرح قرض الحسنه خرد استخراج شده است.
دکتر پرویزیان افزود: همچنین طرح های مختلفی برای محصولات شرکت های مرتبط از جمله حوزه لیزینگ و دانش بنیان ها بدست آمده است.ضمن این که پیشنهادات مختلفی را برای مراکز نظارتی از همین مرکز در حوزه انتشار صکوک بانکداری اسلامی , طرح بانک مرکزی و چالش های موجود در شبکه بانکی برای مقامات عالی کشور ارسال شده است.
مدیر عامل بانک پارسیان در پایان اظهاراتش ابراز امیدواری کرد تعامل و برقراری چنین همکاری هایی در شبکه بانکی بتواند در ارائه خدمات به مردم کشورمان که صاحب حق هستند و رفع دغدغه بزرگان کشور در حوزه بانکداری اثر گذار باشد.
*مدل ایران در حوزه بانکداری اسلامی” می تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد*

در ادامه این نشست راهبردی آیت الله اراکی، ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین در تشریح ویزگی بانکداری اسلامی از منظر فقه نظام بانکی اظهار داشت: بانکی که ما در اسلام می توانیم بعنوان بانک تعریف کنیم الزامی نباید متناسب با معیارهای متداول دنیا باشد بلکه مدل بانکداری اسلامی در یک جامعه اسلامی باید از تمامی جهات و همچنین به لحاظ فنی باید بر اساس الگوی متناسب با شرایط روز و بر مبنای فقه تنظیم شود.
ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: معتقدم در صورتی که چنین اتفاقی صورت گیرد نه تنها شاهد تحولی عظیم در نظام بانکی کشور خواهیم بود بلکه برای سایر کشورهای اسلامی نیز می تواند الگویی مناسب باشد.
آیت اله اراکی با تبیین چهار هدف مهم در نظام بانکی اسلامی گفت: به گردش درآوردن ثروت و بیرون کشیدن ثروت های راکد یکی از اهداف نظام اسلامی در مبارزه با رکود ثروت است.ایشان اضافه کردند: همچنین جلوگیری از شکاف طبقاتی و عدم تمرکز ثروت از دیگر اهداف نظام بانکی اسلامی است و در بسیاری از منابع اسلامی بر تقسیم ثروت بر اساس عدالت تاکید شده است.
عضو جامعه مدرسین، فعال سازی و بکارگیری نیروهای آماده به کار را از دیگر اهداف نظام بانکی برشمرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف نظام اسلامی در عرصه اقتصاد ایجاد اشتغال برای نیروی کار است و در این زمینه بانک ها می توانند بسیار اثر گذار باشند.
ایشان در ادامه رفاه اجتماعی و گردش ثروت به صورت عادلانه را از دیگر وظایف بانک ها در نظام اسلامی برشمردند و گفتند: بانک ها می توانند در ایجاد ثروت یک روند منظم مبتنی بر عدالت برقرار کنند.
آیت اله اراکی در ادامه با توضیح کلی درباره تحقق مواردی که بدان ها اشاره داشتند گفتند: نقش بانک ها باید همانند پلی میان سرمایه و نیروی کار باشد تا سرمایه لازم برای نیروی آماده بکار فراهم شود.
همچنین بانک ها باید با تمرکز بر روی دارایی های خرد و تبدیل آن ها به دارایی های کلان بتوانند پروژه های کلان کشور را تامین مالی کرده و با مشارکت دارندگان دارایی های خرد زمینه پیشرفت آن ها و همچنین توسعه اقتصاد کشور را فراهم کنند.
ایشان همچنین تسهیل در نقل و انتقالات مالی و ارائه خدمات متنوع بانکی از قبیل پرداخت قرض الحسنه ،تسهیل در سرمایه گذاری و حفاظت از دارایی مردم را از دیگر وظایف بانک ها برشمردند.

*کار مشترک پژوهشگاه فقه نظام و بانک پارسیان همان نقطه امید و تاکید رهبر معظم انقلاب در این مدل همکاری است.*

بنابر این گزارش در ادامه این نشست حجت السلام و المسلمین ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس پژوهشگاه فقه نظام به عنوان سومین سخنران جلسه طی بیاناتی اظهارداشت: علیرغم این که طی چهل سال گذشته تلاشمان بر این بوده که در جهت پیاده سازی تمدن اسلامی حرکت کنیم ولی متاسفانه بنابر دلایلی این امر محقق نشده و مهمترین مشکلی که در این زمینه وجود داشته فاصله بین مبانی و مدل هاست.
ایشان گفتند: افرادی که در حوزه ها مبانی نظامات مختلف اجتماعی را طراحی کرند و دیگرانی که طراح در شاخه های مختلف علمی برای اداره کشوربودند بدون در نظر گرفتن اهمیت و تاثیر پذیری فعالیت یکدیگر بر روی هم اقدام نموده اند از این روبا فاصله یک از هم گسیختگی بین مبانی دینی و مدل های اجتماعی مواجه هستیم.
رییس پژوهشگاه فقه نظام با بیان اینکه تلاش بنیان گذار و همچنین رهبر معظم انقلاب بر این بوده که این فاصله از بین برود گفتند: رهبرمعظم انقلاب همواره با تاکید بر این موضوع می فرمایند “حوزه مادر نظام است” و حوزه باید در زمینه نظریه پردازی در بخش های مختلف نظام فعال باشد.
حجت السلام و المسلمین ابوالقاسم دولابی در ادامه اظهار داشتند: این بشارت را می دهم که حوزه امروز با رویکرد نخبگان جوان درحل مسائل حاکمیتی با حوزه بیست سال قبل بسیار متفاوت است وتحصیل کنندگان در حوزه علاوه بر مبانی دینی با ادبیات علمی وعلم اقتصاد ناآشنا نیستند. همچنین از سوی دیگر در بخش مدل سازی شاهد دغدغه مندانی هستیم که با آشنایی در زمینه مبانی اسلامی مربوطه و بدست آوردن ادبیات مشترک با حوزه زمینه تشکیل یک کارگروه موفق را در عرصه مدل سازی فراهم کرده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از مجموعه بانک پارسیان در جهت راه اندازی مرکز تحقیقات بانکداری اسلامی و همکاری این مرکز با پژوهشگاه فقه نظام گفت : افرادی که در این مرکز فعال هستند با مبانی اسلامی آشنایی دارند و از طرف دیگر همکاران ما در پژوهشگاه فقه نظام علاوه بر تسلط مبانی فقهی مربوط به مسائل اقتصاد با ادبیات شاخه های علمی اقتصاد آشنا هستند. واین همکاری و تعامل قطعا نتایج قابل توجهی را در برخواهد داشت.
رییس پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: تفاهم و انجام کار مشترک میان بانک پارسیان و یک مرکز حوزوی می تواند به عنوان یک الگو و نمونه برای سایر ساحت ها و نظامات اجتماعی کشور مطرح باشد.
حجت السلام و المسلمین ابوالقاسم دولابی در پایان خاطر نشان کرد: طی ۴ سال گذشته جلسات متعددی میان پژوهشگاه فقه نظام و بانک پارسیان برگزارشده است و کار، پیشرفت خوبی داشته و نظریه ( مدل مطلوب در بانکداری اسلامی ) در حد قابل قبولی آماده ارائه است. امیدوارم صاحب نظران در نقد این نظریه اهتمام بورزند ومعتقدم این کار مشترک میان پژوهشگاه فقه نظام و بانک پارسیان همان نقطه امید امام خمینی (ره) و تاکید رهبرمعظم انقلاب در این مدل همکاری و به ثمر نشستن آن است.
گفتنی است درجریان برگزاری این نشست تفاهم نامه های همکاری میان بانک پارسیان و پژوهشگاه فقه نظام به امضا رسید و همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مادر شاهی، دبیر محترم گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام و حجت السلام والمسلمین قنبرزاده ، مدیر کل مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر به ارائه مقاله پرداختند./خبر درحال تکمیل است.