تامین مالی و تضمین بقا؛ مهم‌ترین انگیزه شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه
تامین مالی و تضمین بقا؛ مهم‌ترین انگیزه شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه
بانک و رسانه: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: تضمین بقای شرکت‌ها، تامین‌مالی، معافیت مالیاتی، لزوم ارائه شفافیت که به دنبال آن چابکی و توانمندی در مدیریت را به دنبال دارد، از جمله مزیت‌هایی است که برای حضور بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه انگیزه ایجاد می‌کند.

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) در خصوص نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال اظهار کرد: شعار سال به دو مقوله رشد تولید و کنترل تورم اشاره دارد، ابزار رشد تولید بنگاه‌های اقتصادی هستند که با داشتن منابع مالی کافی، فعالیت اقتصادی خوب، چشم‌انداز سودآوری مناسب، می‌توانند به رشد تولید کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه راه کنترل تورم از مسیر رشد تولید می‌گذرد و عرضه بیشتر محصولات در بازار، کنترل تورم را در پی خواهد داشت، گفت: بالغ بر ۸۲۰ ناشر ثبت شده از صنایع مختلف در بازار سرمایه وجود دارد که می‌توانند از طریق ابزارهای مختلفی که در بازار سرمایه است تامین مالی و نسبت به تامین سرمایه در گردش اقدام کنند. این مسیر قطعا می‌تواند به افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی، رشد تولید وکنترل تورم کمک کند.

عیوضلو در خصوص بازدید مدیران ارکان بازار سرمایه از استان‌ها و استان خراسان رضوی گفت: این بازدیدها به دنبال رویکرد آشنایی بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت بازار سرمایه صورت می‌گیرد. ۵۱ شرکت از استان خراسان رضوی در بازار سرمایه حضور دارد که از این میان ۲۸ شرکت پذیرفته شده‌اند. به این ترتیب خراسان رضوی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران در خصوص شرکت‌هایی از استان خراسان رضوی که هنوز به بازار سرمایه ورود پیدا نکرده‌اند، عنوان کرد: برخی از شرکت‌ها در فرآیند پذیرش قرار دارند و برخی دیگر از صاحبان کسب و کار نیز نیاز به ترغیب و آشنایی با ظرفیت‌های بازار سرمایه دارند.

وی در رابطه با پتانسیل بنگاه اقتصادی استان عنوان کرد: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی برگزیده و قدمت‌داری در استان وجود دارد که ظرفیت‌های بالقوه‌ای داشته و قطعا حضور این شرکت‌ها در بازار سرمایه می‌تواند دوام و قوام‌شان را تضمین کند. اگر این بنگاه‌ها بخواهند به یک ثروت بین نسلی و ماندگار تبدیل شوند، نیازمند یک بستر مناسب هستند که بازار سرمایه این بستر را فراهم می‌کند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران ادامه داد: توصیه می‌کنیم هم سرمایه‌گذاران و هم بنگاه‌ها با کمک نهادهای مالی و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌سرمایه گذاری با ظرفیت های بازار سرمایه آشنا شوند. شرکت‌هایی از حوزه فولاد و معدن و پتروشیمی کمتر در خراسان رضوی وجود دارد، اما بنگاه‌های کوچک و متوسطی که بخش خصوصی و سرمایه مردم است حضور پررنگ تری دارند که اتفاقا می‌توانند برای بازار منشا اثر بوده و خودشان هم از ظرفیت‌های بازار بهره مندی بالایی ببرند.

وی در خصوص چالش‌های تامین مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گفت: شرکت‌ها منابع محدودی دارند و ناگزیر برای رشد و سرمایه‌گذاری بیشتر نیازمند تامین‌مالی خواهند شد که بازار سرمایه از طریق ابزارهای متنوعی که دارد می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. دو ابزار متعارف برای تامین مالی وجود دارد؛ بنگاه‌های اقتصادی از طریق فروش سهام خود و افزایش شرکا می توانند اقدام به تامین مالی کنند و دوم ابزارهای مبتنی بر بدهی است. شرکت با انتشار اوراق بهادار که قابلیت نقد شوندگی دارد و مزیت آن نیز نسبت به بانک‌ها بلند مدت بودن است، تامین‌مالی می‌شوند. همچنین صندوق پروژه‌ها، شرکت‌های سهامی عام پروژه، اوراق سلف و … از جمله سایر ابزارها برای تامین‌مالی است.

وی با تاکید بر اینکه حضور بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه، انگیزه‌بخش برای صاحبان مشاغل خواهد بود، اظهار داشت: تضمین بقای شرکت، تامین‌مالی، معافیت مالیاتی، لزوم ارائه شفافیت که به دنبال آن چابکی، توانمندی در مدیریت را به دنبال دارد، از جمله مزیت‌هایی است که برای حضور بنگاه‌های اقتصادی در بازار سرمایه انگیزه ایجاد می‌کند.

عیوضلو در خصوص برنامه‌های سازمان بورس و نقش بخش خصوصی در اقتصاد گفت: بخش خصوصی نقش قابل توجهی در آینده اقتصادی کشور دارد و بازار سرمایه نیز توجه ویژه‌ای به این بخش دارد. حضور مدیران ارکان بازار سرمایه در استان‌ها به سبب خط اثر به بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود. نشست و بازدیدهایی که از استان‌ها صورت می‌گیرد، قصد داریم صاحبان کسب‌وکار را با ظرفیت‌های بازار سرمایه، راه‌کارهای تامین‌مالی و کمک‌هایی که بازار سرمایه برای فعالین اقتصادی دارد، آشنا سازیم.