افزایش بازدارندگی آرا صادره به منظور کاهش تخلفات، هدف از قانون بند چ ماده ۳۶
افزایش بازدارندگی آرا صادره به منظور کاهش تخلفات، هدف از قانون بند چ ماده ۳۶
بانک و رسانه: رئیس سازمان بورس گفت: هدف از قانون بند چ ماده ۳۶ احکام دائمی، افزایش بازدارندگی آرا صادره به منظور کاهش تخلفات است.

به گزارش بانک و رسانه به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست فصلی کانون کارگزاران که بعد از ظهر امروز(شنبه) در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید کانون انتظار داریم که اعضا هیئت مدیره کانون به ویژه دبیرکل این کانون، کمک کنند تا بتوانیم کانون کارگزاران را به ماهیت اصلی خود برسانیم و ما نیز به عنوان سازمان بورس از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: در خصوص بند چ ماده ۳۶ احکام دائمی بحث‌های جدی انجام دادیم و به دنبال این نیستیم که مدیران بازار سرمایه که زحمات بسیاری می‌کشند را به دلایلی که گاها ممکن است تخلفی صورت بگیرد به صور کامل از چرخه خدمت کنار بگذاریم اما باتوجه به اینکه قانون مذکور می‌بایست اجرا می‌شد، با بررسی هایی که در شورای عالی بورس اتخاذ شد توانستیم به جمع‌بندی‌های مناسبی در این خصوص دست‌ یابیم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به این که هدف از قانون بند چ ماده ۳۶ احکام دائمی افزایش بازدارندگی آرا صادره به منظور کاهش تخلفات است، افزود: همزمان با اجرای قانون مذکور، لازم است چند قدم دیگر برداریم؛ نخست در کمیته تخلفات قرار شد یکی از اعضای کانون به منظور شفافیت در بحث بررسی پرونده‌ها حضور یابد.

عشقی گفت: یک لایحه نظارتی جدید هم در کانون کارگزارن تصویب شود تا خیلی از مواردی که در ادامه مسیر ممکن است در کمیته تخلفات مطرح شود در همان کانون برطرف شود و در این راستا هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: در کنار اجرای قانون بند چ ماده ۳۶ احکام دائمی به دنبال این هستیم تا ورودی پرونده‌های تخلفات کاهش یابد و به تبع آن نیز بحث انتشار اسناد به قدری کاهش یابد تا بتواند به بازدارندگی لازم دست یابد.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: کانون کارگزاران باید به نحوی نظارت بر فعالیت اعضا را در دستور کار قرار دهد تا شاهد کاهش تخلفات باشیم، البته در برخی موارد نیز شاید لازم باشد سازمان بورس بحث تخلف زدایی را در دستور کار قرار دهد و آن‌ها را به خود کانون بسپاریم تا در لایحه اول جلوی این موارد را بگیرد.

وی بیان کرد: در بحث انتشار سوابق تخلفاتی نیز، به دنبال مباحثی همچون بازدارندگی و کاهش تخلفات هستیم زیرا بازار سرمایه همواره به عنوان یک بازار شفاف مطرح بوده است.

عشقی با اشاره به این که شفافیت بهترین مسیر برای افزایش کارایی و جلوگیری از تخلفات است، گفت: نمی‌خواهیم به نوعی عمل کنیم که اکثریت بازار متخلف جلوه داده شود، لذا در بحث جلوگیری از تخلفات، بازدارندگی و اجرای قانون نیازمند یاری تمام فعالان و به ویژه کانون هستیم.